السلام عليكم

Tahukah anda pedang Sword of Damascus merupakan pedang paling tajam di dunia ini.

Pedang Paling Tajam di Dunia images q tbn ANd9GcTJcjMEoasHZr6xo9mwv4SsiJswV7WzkaCZfBLG4XFZeU0UKq79

Ketika Perang Salib, tentera  Eropa dikejutkan oleh pedang yang dimiliki oleh pasukan Arab dan Parsi.
Pedang mereka dengan mudah menembus baju zirah tentera crusader, bahkan mampu memutuskan pedang.

Inilah Pedang Damaskus, dibuat dari besi yang disepuh dengan teknik khusus sehingga boleh memiliki mata yang sangat kuat dan tajam.

Teknik membuatan pedang ini begitu rahsia hanya beberapa keluarga pandai besi di Damascus saja yang menguasainya, inilah sebabnya teknik pembuatan besi Damsik akhirnya hilang begitu sahaja.

Pedang Paling Tajam di Dunia 1 thumb 5B1 5D

 

 

 

 

 

 

 

 

Hingga kini teknologi metalurgi yang paling canggih pun belum mampu membuat pedang yang lebih tajam dari Pedang Damascus.

Pedang Damascus adalah pedang yg paling tajam di dunia, lebih tajam daripada Katana Jepang maupun Keris Melayu.

Selain kuat, besi Damascus juga sangat lembut sehingga betul-betul sempurna untuk dijadikan pedang atau pisau.

Pedang Paling Tajam di Dunia 2 thumb 5B1 5D

 

 

 

 

Pedang ini juga mampu membelah sutera yang dijatuhkan ke atasnya, dan juga mampu membelah pedang lain atau batu tanpa mengalami kerosakan tumpul atau sumbing.

Sebuah penelitian melalui mikroskop menemukan bahwa pedang ini ternyata memiliki bermacam lapisan kaca dipermukaannya.

Boleh dikatakan para ilmuwan muslim di timur tengah telah mencapai teknologi nano sejak seribu tahun yg lalu.

Beberapa ahli metalurgi modern mengaku telah berhasil membuat besi yg serupa dengan besi Damascus , namun tetap belum berhasil meniru 100%.

Teknik pembuatan Pedang Damascus termasuk salah satu pengetahuan Islam yg terbilang.
Pedang, Tombak, dan Pisau Damascus yang kini ada dipamerkan  Musium di seluruh dunia.

kome bab senjata lama-lama ni minat amat, mana nak dapat besi nih yek :-D  Pedang Paling Tajam di Dunia icon biggrin

 

 

AUC

Terima kasih atas kunjugan anda ke blog Anak Ulu Cheka (AUC) ni. Admin blogger separuh masa di blog anakulucheka.com ni. Blog "Meraban Tapi Berinformasi". Semoga blog ini dapat memberi sedikit manfaat untuk dikongsikan bersama. Jom bersama AUC di Google Plus.

  • NIZAM

    Aug 11, 2011 #1 Author

    Pedang potong besi ada ka.

    Reply

  • zenzen

    May 3, 2011 #2 Author

    Baru tau sekarang, yang terdengar pedang samurai Jepang yang katanya paling tajam.

    Reply

    • AUC ™

      May 3, 2011 #3 Author

      pada mulanya saya pun ingat macam tu jugak rupanya ade yg lain lgi tajam :-)

      Reply

  • AbgAji

    Feb 28, 2011 #4 Author

    tkasih, info menarik

    Reply

    • AUC ™

      Feb 28, 2011 #5 Author

      Sama2 bila nok mengetea nihh (C) (Y)

      Reply

  • Din

    Feb 27, 2011 #6 Author

    pedang ni sesuai buat potong kreta kebal nih :) hehe

    Reply

  • Din

    Feb 27, 2011 #8 Author

    sempoi pedang nih..batu pun kalah!

    Reply

    • AUC ™

      Feb 27, 2011 #9 Author

      jgn kan batu besi lain pun boleh dia potong :-)

      Reply

  • Mutalib Attholib

    Feb 27, 2011 #10 Author

    Hebat betul ilmu para cendikiawan Islam masa lalu..

    Reply

    • AUC ™

      Feb 27, 2011 #11 Author

      betul tu, teknologi sekarang belum dapat menandinginya sekarang.. (Y)

      Reply

  • akuanapahang

    Feb 27, 2011 #12 Author


    Twitter:
    Pendek kata sekali cantas aje nie putus :)
    akuanapahang recently posted…Mahu bina masjid lagiMy Profile

    Reply

    • AUC ™

      Feb 27, 2011 #13 Author

      betul tu, dah tak payoh asah2 dah…

      buat melapah daging org kawin best tu :-)

      Reply

  • AUC ™

    Feb 27, 2011 #14 Author

    hmm

    betul jugak yek..tu senjata jaman dulu jaman nih…mana org pakai pedang dah..

    senjata masa ni jari jemari menaip blog (Y) (*) :-)

    Reply

  • zulkbo

    Feb 27, 2011 #15 Author

    salam..
    tapi akhirnya jari juga
    pedang yang paling tajam
    sekarang..menulis di laman blog
    kena gaya boleh jatuh satu kerajaan

    Reply

  • achie

    Feb 27, 2011 #16 Author

    tajam gila pedang ni..nak satu??hehhe

    Reply

    • AUC ™

      Feb 27, 2011 #17 Author

      huh kome pun tgh cari nih… (Y)

      Reply

  • AUC ™

    Feb 27, 2011 #18 Author

    ni bukan setakat sula, sekali pancung putus terus nih… :-)

    Reply

  • Ekspresi Ruang

    Feb 27, 2011 #19 Author

    baru tahu info ni. thank for sharing :)

    Reply

    • AUC ™

      Feb 27, 2011 #20 Author

      sama2 berkongsi apa yg patut :-)

      Reply

  • lina

    Feb 27, 2011 #21 Author

    hebatnya ISLAM.. tak payah nak guna teknologi pun mampu buat sesuatu yang sukar ditiru~

    Reply

    • AUC ™

      Feb 27, 2011 #22 Author

      sampai sekarang dgn teknologi terkini pun x mampu nak tiru lagi (I)

      Reply

  • rozuan

    Feb 27, 2011 #23 Author

    ini kalau sula orang boleh mati dengan kejam ni

    Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

WP-SpamFree by Pole Position Marketing

Pin It on Pinterest

Share This

Share this post with your friends!