Home » BERITA » Pedang Paling Tajam di Dunia

Pedang Paling Tajam di Dunia

السلام عليكم

Tahukah anda pedang Sword of Damascus merupakan pedang paling tajam di dunia ini.

 Pedang Paling Tajam di Dunia

Ketika Perang Salib, tentera  Eropa dikejutkan oleh pedang yang dimiliki oleh pasukan Arab dan Parsi.
Pedang mereka dengan mudah menembus baju zirah tentera crusader, bahkan mampu memutuskan pedang.

Inilah Pedang Damaskus, dibuat dari besi yang disepuh dengan teknik khusus sehingga boleh memiliki mata yang sangat kuat dan tajam.

Teknik membuatan pedang ini begitu rahsia hanya beberapa keluarga pandai besi di Damascus saja yang menguasainya, inilah sebabnya teknik pembuatan besi Damsik akhirnya hilang begitu sahaja.

 Pedang Paling Tajam di Dunia

 

 

 

 

 

 

 

 

Hingga kini teknologi metalurgi yang paling canggih pun belum mampu membuat pedang yang lebih tajam dari Pedang Damascus.

Pedang Damascus adalah pedang yg paling tajam di dunia, lebih tajam daripada Katana Jepang maupun Keris Melayu.

Selain kuat, besi Damascus juga sangat lembut sehingga betul-betul sempurna untuk dijadikan pedang atau pisau.

 Pedang Paling Tajam di Dunia

 

 

 

 

Pedang ini juga mampu membelah sutera yang dijatuhkan ke atasnya, dan juga mampu membelah pedang lain atau batu tanpa mengalami kerosakan tumpul atau sumbing.

Sebuah penelitian melalui mikroskop menemukan bahwa pedang ini ternyata memiliki bermacam lapisan kaca dipermukaannya.

Boleh dikatakan para ilmuwan muslim di timur tengah telah mencapai teknologi nano sejak seribu tahun yg lalu.

Beberapa ahli metalurgi modern mengaku telah berhasil membuat besi yg serupa dengan besi Damascus , namun tetap belum berhasil meniru 100%.

Teknik pembuatan Pedang Damascus termasuk salah satu pengetahuan Islam yg terbilang.
Pedang, Tombak, dan Pisau Damascus yang kini ada dipamerkan  Musium di seluruh dunia.

kome bab senjata lama-lama ni minat amat, mana nak dapat besi nih yek icon biggrin Pedang Paling Tajam di Dunia

 

 

About Tok Puteh

Terima kasih atas kunjugan anda ke blog Anak Ulu Cheka (AUC) ni. Admin blogger separuh masa di blog anakulucheka.com ni. Blog "Meraban Tapi Berinformasi". Semoga blog ini dapat memberi sedikit manfaat untuk dikongsikan bersama. Jom bersama AUC di Google Plus.

23 comments

  1. Pedang potong besi ada ka.

  2. Baru tau sekarang, yang terdengar pedang samurai Jepang yang katanya paling tajam.

  3. tkasih, info menarik

  4. pedang ni sesuai buat potong kreta kebal nih :) hehe

  5. sempoi pedang nih..batu pun kalah!

  6. Mutalib Attholib

    Hebat betul ilmu para cendikiawan Islam masa lalu..

  7. Pendek kata sekali cantas aje nie putus :)
    akuanapahang recently posted…Mahu bina masjid lagiMy Profile

  8. hmm

    betul jugak yek..tu senjata jaman dulu jaman nih…mana org pakai pedang dah..

    senjata masa ni jari jemari menaip blog (Y) (*) :-)

  9. salam..
    tapi akhirnya jari juga
    pedang yang paling tajam
    sekarang..menulis di laman blog
    kena gaya boleh jatuh satu kerajaan

  10. tajam gila pedang ni..nak satu??hehhe

  11. ni bukan setakat sula, sekali pancung putus terus nih… :-)

  12. baru tahu info ni. thank for sharing :)

  13. hebatnya ISLAM.. tak payah nak guna teknologi pun mampu buat sesuatu yang sukar ditiru~

  14. ini kalau sula orang boleh mati dengan kejam ni

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge