Persiapan Menyambut Ramadhan

السلام عليكم

ramadhan Persiapan Menyambut Ramadhan nafsu ramadhan

Apakah persiapan anda untuk menyambut Ramadhan kali nih? moga Ramadhan kali lebih sempurna dari tahun yang lalu. Jom tengok apa yang pelu kita persiapkan.

  • Menanti Ramadhan dengan penuh kegembiran serta mengharapkan dapat memperbanyakkan amalan di bulan puasa ini untuk membersihkan segala dosa dan noda.
  • Mengulang kaji semula ilmu berkaitan dengan puasa seperti rukun, syarat, sunnah, adab-adab dan hikmah berpuasa supaya ibadah ini dapat dilakukan dengan sempurna.
  • Berazam menghapuskan adat kebiasaan yang bertentangan dengan islam serta membazir dalam membeli juadah berbuka, lalai dengan aktiviti yang sia-sia dan sebagainya.
  • Bertekad supaya dapat menjaga dan memelihara benih-benih amalan yang telah diamalkan di bulan Ramadhan supaya tidak cacat atau rosak serta terus diamalkan hingga bulan-bulan seterusnya.
  • Memperbanyakkan doa kepada Allah SWT agar dikurniakan kekuatan untuk melaksanakan ibadah puasa dengan hati yang penuh ikhlas, jujur dan tawadhu’ serta istiqomah selepas bulan Ramadhan.
  • Menguatkan kesungguhan dan keazaman untuk melaksanakan ibadah puasa sesempurna mungkin.

Comments

  1. says

    Assalamualaikum AUC,

    Terima kasih kerana mengingati, insya Allah akan dilakukan menjelang Ramadhan ini.

    Juadah dalam gambar diatas tu ada termasuk pulut derian ke..terliurnya, lama dah tak makan pulut derian,

    Dekat Ulu Ceka banyok derian lagi ke, keh minat sangat derian Ulu Ceka, tebal lulunya dan lemak manis isinya.

    • says

      Wa alaikum salam weh

      samalah kita ingat memperingati :-)

      bukan nya pulut derian je ade, lempuk derian sangka pun ade

      entahlah kat Ulu Cheka le ni derian x berapa nok menjadi dah weh.
      memang derian UC nombor satu weh semue org cakap gitu (Y) (F)

  2. says

    salam..
    puasa bukan menahan lapar dan dahaga
    sahaja..kawan cina pun sibuk nak puasa
    nak kurus katanya..realiti puasa menahan
    nafsu juga, mendekatkan diri kita dengan
    Allah..

    **popaleh gambo tu..makan ngalah kenduri..he he

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

WP-SpamFree by Pole Position Marketing