Resepi Durian Crepe

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera Semua

Resepi Durian Crepe

Sekarang ni kat Kampung auc Ulu Cheka musim durian, tiba-tiba teringinlah nak buat durian crepe yang tengah heboh diperkatakan. Stok durian dari kampung masih ada lagi. Tinggal lagi cari bahan-bahan yang lain je. Ini adalah percubaan pertama auc buat durian crepe. Kita tengok jadi ke tidak? Bahan asas untuk membuat durian bantal seperti berikut:-

Durian Crepe durian crepe Resepi Durian Crepe Blender 2Bbahan

Blender semua bahan di bawah

Bahan-bahan untuk crepe

  • 250grm tepung gandum
  • 2 biji telur
  • 500ml santan
  • 1/2 sudu teh garam
  • Pewarna – ikut warna apa nak isi, untuk percubaan ni auc guna perwarna hijau dan kuning
  • 1 sudu tepung ubi
  • 2 sudu besar gula halus
Durian Crepe durian crepe Resepi Durian Crepe Putar 2BCream
putar Non Dairy Whipping Creme hinggal kental

Bahan-bahan durian filling

  • 1 cawan Non Dairy Whipping Creme yang sudah dipukul kental
  • Isi Durian yg telah dilenyek.
durian crepe durian crepe Resepi Durian Crepe bahan 2Bdurian 2Bcrepe
Bahan-bahan yang telah siap untuk dibalut

Cara-cara

  1. Campur semua bahan kemudian blender dan tapis.
  2. Panaskan non-stik pan dengan api yang kecil.
  3. Tuang 1 senduk adunan dan ratakan hingga menjadi crepe. (tak perlu terbalikkan dan biarkan permukaan atas kering. Angkat dan biarkan sejuk.
  4. Bentangkan sekeping crepe dan letakkan whipping cream ditengah-tengah,lapis dengan isi durian, tutup semula dengan whipping cream. Akhir sekali lipat dan simpan didalam peti sejuk.
durian crepe durian crepe Resepi Durian Crepe Balut 2BDurian 2BCrepe

Proses nak buat bantal, susah jugak yek….

Durian crepe durian crepe Resepi Durian Crepe Durian 2BKerepot

Huh mula-mula buat tak jadi durian crepe tapi jadi durian kerepot hehehe. Adatlah ni percubaan kali pertama.

Durian Crepe durian crepe Resepi Durian Crepe Durian 2BCrepe

Akhirnya menjadi jugak durian bantal :) durian crepe Resepi Durian Crepe wAAACwAAAAAAQABAEACAkQBADs

Durian Crepe durian crepe Resepi Durian Crepe Durian 2BCrepe 2B1

Siap untuk dimakan, memang best bagi peminat durian. Bagi yang tak minat durian memang tak best. Selamat mencuba….

Comments

  1. Eizil says

    Mantap betul abang kita, buat durian crepe sendiri, tetiba rasa macam nak buat juga, sebab memang stok durian sekarang ni mudah diperolehi… terbaik bro.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

WP-SpamFree by Pole Position Marketing